Utazásaim során igyekszem a tömegközlekedést használni városnézéshez - a közösségi közlekedés nem csak pénztárca- és környezetbarát, de segít megismerni egy város azon igazi arcát, amely az elkényelmesedett, hop-on-hop-off, taxi, vagy éppen bérelt autó párti turisták elől rejtve marad.
Mi van, ha eltévedek? Semmi, legfeljebb emlékezetesebb lesz a kaland. 

Moszkvában a cirill betűk láttán én is meginogtam egy pillanatra, ugyanis itt esélye sem volt a "ha nagyon elvesztem a fonalat, hívok egy taxit" forgatókönyvnek, hiszen azt sem tudtam volna megmondani, hol vagyok. Körülbelül két másodperc gondolkodás után összecsaptam a bokámat és "egy életem, egy halálom" felkiáltással belevetettem magam az orosz főváros földalatti rendszerébe, ahol pusztán a megérzésemre hallgatva indultam el az egyik irányba, remélve, hogy végül a szállásomnál kötök ki. A történet persze azzal végződött, hogy egy morcos kalauz néniből próbáltam kiszedni, hogy hogyan jutok fel a földfelszínre, ahonnan valahogy majd csak elvergődök a hotelig... Végül két holland turista mentett meg, akik hozzám hasonló agóniával küzdöttek a cirill betűk útvesztőjében.

Azon kívül, hogy ne induljak el olyan városban, ahol még az "exit" feliratot sem tudom elolvasni, ebből a kis kalandból azt is megtanultam, hogy Oroszország tele van szebbnél szebb földalatti megállókkal. Végeztem egy kis kutatómunkát és kiderült, a világ számos pontján leeshet a gyanútlan utazó álla egy-egy zsúfolt szerelvényből kilépve. Íme 5 lenyűgöző metróállomás 5 országból, ahová érdemes egyszer elzötyögni.

Klasszikusoknak: Komszomolszkaja állomás, Moszkva

Az 1952-ben átadott állomás az orosz történelem előtt tiszteleg nyolc diadalmas csatajelenetet megjelenítő mozaikjával. A hozzám hasonló szerencsés utazó egy autentikus - talán valóban az 50-es évek óta itt szolgáló - kalauz nővel is találkozhat. (A lenti kép egy másik állomáson készült valahol félúton, a "hogy lehetek ennyire ostoba" és a "csak egyszer érjek haza" között.)


Földanya barátainak: Radhuset állomás, Stockholm

A stockholmi városháza alatt található megálló több, mint lenyűgöző: a megmunkálatlanul hagyott alapkőzet hűen tükrözi a svédek természet iránti szeretetét.

Steampunkoknak: Arts Et Metiers, PárizsHabár az állomás már az 1930-as években megnyílt, mai megjelenését csak 1994-ben nyerte el. A  dizájn egy belga képregényszerkesztő,  François Schuiten munkáját dicséri, aki Jules Verne sci-fi műveinek hangulatát idézi meg a különleges tervezéssel.

A modern stílus kedvelőinek: Bur Juman Metro Station, Dubai

A 2009. óta működő megállót a mozgólépcsők fölé nyúló, medúzákra emlékeztető üvegcsillárok teszik igazán látványossá. Ha lehet egy tippem, ezzel a tervezők Dubai múltjáról szerették volna megemlékezni: azokról az időkről, amikor az emírség fő bevételi forrása a gyöngyhalászat volt.

Kakukktojás a jövő gyermekeinek: Bund Sighthseeing Tunnel, Shanghai

Ez az állomás két okból is kilóg a sorból - egyrészt nem csak egy megállóról, hanem egy teljes metrószakaszról van szó, másrészt pedig kifejezetten a turisták szórakoztatására épült és a városi infrastruktúrában nem játszik kulcsfontosságú szerepet. Egy kép kevés ahhoz, hogy átadja a földalatti alagútban cikázó fény- és hangorgiát, úgyhogy íme egy amatőr videó a röpke 4 perces utazásról.